Abstract
Contemporary education systems gravitate towards the model of “inclusive education”, but this is a concept that comes from pedagogy and has an obscure and polysemic legal meaning. The aim of this paper is to provide legal profiles to the idea of inclusive education and to do so, precisely, in one of its characteristic (but not only) fields: that of the education of students with disabilities. The main conclusion of the study is that the Spanish education system, with its dual network of schools, ordinary and special for students with severe disabilities, is not, in fact, compatible with the 2006 United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities.
References
Ainscow, M., Dyson, A., Goldrick, S. y West, M.: “Promoting equity in education”, en Revista de Investigación en Educación, n. 11 (3), 2013, pp. 44-56.
Comité sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. (2016). Observación núm. 4 sobre el derecho a la educación inclusiva.
Comité sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. (2019). Observaciones finales sobre los informes periódicos segundo y tercero combinados de España.
Committee of Enquiry into the Education of Handicapped Children and Young People. (1978). The Warnock Report.
Echeita, G. y Anscow, M.: “La educación inclusiva como derecho. Marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente”, Tejuelo, n. 12, 2011, pp. 26-45.
García Rubio, J.: “Evolución legislativa de la educación inclusiva en España”, en Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, vol. 10, núm. 1, junio 2017, pp. 251-264.
Organización de las Naciones Unidas. (2006). Convención sobre los Derechos de las personas con discapacidad.
Rey Martínez, Fernando: “El ideario educativo constitucional: objeto de enseñanza y parámetro de validez del sistema educativo”, en F.J. Bastida y B. Aláez (coords.), Educación y libertad en la democracia constitucional, Valencia, 2022, Tirant lo Blanch, pp. 57-99.
Rodríguez-Zapatero, J.: “La doctrina jurisprudencial sobre el derecho a la educación inclusiva: análisis de la Sentencia del Tribunal Supremo de 14 de diciembre de 2017”, en Anales de Derecho y Discapacidad, n. 3, junio 2018, pp. 121-137.
UNESCO. (1994). Conferencia Mundial sobre Necesidades Educativas Especiales: Acceso y Calidad. Salamanca, España.
UNESCO. (2008). 48ª reunión de la Conferencia Internacional de Educación (CIE). Ginebra, Suiza.
UNESCO. (2017). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.