Abstract
To confer indirect democratic legitimacy on bodies like Constitutional Court and General Council of the Judiciary, that are defined as counter-majoritarian is the main aim of the regulations that govern them. With this objective in mind, the regulatory framework for the parliamentary appointment of constitutionally relevant bodies revolves around three fundamental elements: on the one hand, to obtain the qualified support of the political groups represented in the legislative assemblies. On the other hand, the selection of candidates with the best technical qualifications and the most outstanding professional track record. Likewise, as a third axis, the duration of the terms of office is separated from that of the parliamentary legislature, exceeding it in length. In this way, the term of office is not linked to electoral cycles. The study of the Spanish case reveals a problematic diagnosis, since the application of the established legal provisions does not conform to the guidelines that inspire them. The reality is that, especially in the most recent temporary phase, a context of a pathological nature has prevailed, in which the provisions in force have undergone a profound adulteration of their meaning. The prevalence of a partisan system of quotas in the nomination of candidates for the posts in question, reciprocally accepted by the responsible political actors, substantially limits the effects of parliamentary intervention in the selection processes. In fact, the latter is relegated to an essentially formal field, being configured as a mere formality. Along a similar line of alteration of its constitutional purpose, the duration of mandates is not complied with, without renewal within the established time, which results in a recurrent scenario of generalised extensions. Faced with such a state of affairs, serious reflection is needed to help recover the guiding will of constitutional norms. Reversing the terms of the deep-rooted pathology that characterises the Spanish system in the field under study, however, would require a radical transformation of the modus operandi assumed by the political parties. Aware of the difficulty of the proposed task and taking parliamentary regulations as a reference point, we formulate a series of reform proposals whose implementation would contribute to redressing the negative institutional context.
References
AA. VV. (2010). Encuesta sobre la renovación del Tribunal Constitucional. Teoría y realidad constitucional, (28), 16-90.
Aguiar de Luque, L. (2010). Encuesta sobre la renovación del Tribunal Constitucional. Teoría y realidad constitucional, (28), 16-90.
Alzaga Villaamil, O. (2003). Sobre la composición del Tribunal Constitucional. Teoría y realidad constitucional, (10-11), 149-180.
Baamonde Gómez, L. (2022). La nominación parlamentaria de autoridades del Estado. El bloqueo, el veto y la «cesta institucional». Revista de Derecho Político, (113), 71-93.
Carmona Contreras, A. (2022). Democracia, Estado de Derecho e independencia judicial en España: un análisis en perspectiva europea. Estudios de Deusto. Revista de Derecho Púbico, 70(1), 140-157.
Casas Baamonde, M. E. (2011). Discurso en el acto de la novena renovación del Tribunal Constitucional, Madrid, 8 de enero de 2011, https://www.tribunalconstitucional.es/ActividadesDocumentos/2011-01-12-00-00/DiscursoPresidenta.pdf.
Castellá Andreu, J. Mª (2022). Estado de Derecho e independencia judicial según la Comisión de Venecia. Estudios de Deusto. Revista de Derecho Púbico, 70(1), 35-53.
Cruz Villalón, P. (2009). El estado del Tribunal Constitucional. Claves de la razón práctica, (191), 4-13.
Cruz Villalón, P. (2021). Memoria inquieta de cuatro décadas de justicia constitucional. Almacén de Derecho. https://almacendederecho.org/memoria-inquieta-de-cuatrodecadas-de-justicia-constitucional.
Estrada Marún, J. A. (2014). La designación de los Magistrados del Tribunal Constitucional en España. Una perspectiva orgánica y empírica [tesis doctoral. Universidad Carlos III de Madrid]. Archivo UC3M. https://e-archivo.uc3m.es/handle/10016/19718.
Fernández Farreres, G. (2015). Sobre la designación de los magistrados constitucionales: Una propuesta de reforma constitucional. Revista Española de Derecho Constitucional, (105), 13-49.
Fernández-Miranda Campoamor. (2010). Encuesta sobre la renovación del Tribunal Constitucional. Teoría y realidad constitucional, (28), 16-90.
García Roca, F. J. (2012). Selección de los magistrados constitucionales, su estatuto y la necesaria regeneración de las instituciones. Revista General de Derecho Constitucional, (15), 1-41.
López Guerra, L. (2020). Vexata quaestio: sobre las dilaciones parlamentarias en la designación de titulares de órganos constitucionales. Revista de las Cortes Generales, (108), 71-104.
Pauner Chulví, C. (2010). Nuevas y viejas cuestiones en torno a la designación parlamentaria de cargos públicos. En F. Santaolalla López y C. Pauner Chulvi, Procedimientos de designación parlamentaria de cargos públicos. CEPC.
Pérez Royo, J. (2010). Encuesta sobre la renovación del Tribunal Constitucional. Teoría y realidad constitucional, (28), 16-90.
Presno Linera, M. A. (1999). Cuotas de partido, sistemas de botín y clientelismo político. Revista Jurídica de Asturias, (23), 131-148.
Santamaría Pastor, J. A. (2008). La prorrogatio de los órganos constitucionales. Apuntes mínimos sobre un tema que no lo es. Revista Española de Derecho Constitucional, (84), 11-26.
Santaolalla López, F. (2010). Problemas de las designaciones parlamentarias en nuestro derecho. En F. Santaolalla López y C. Pauner Chulvi, Procedimientos de designación parlamentaria de cargos públicos. CEPC.
Tomás y Valiente, F. (2006). 1986. Discurso con ocasión de la renovación del Tribunal en 1989, 23 de febrero de 1989. En AA. VV. Tribunal Constitucional. Discursos de sus Presidentes (1980-2005). Tribunal Constitucional.
Wilt, M. W. (2019) ‘It Wasn’t Supposed to Be Easy’: What the Founders Originally Intended for the Senate’s ‘Advice and Consent’ Role for Supreme Court Confirmation Processes. Channels: Where Disciplines Meet, 4(1), 1-32.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Revista Jurídica Digital UANDES